Mærke

Grønnedalsforeningens mærke består af våbenskjold fra Grønlands Kommando samt Ivittuut kommune.

Stofmærket er 8,5 cm. i diameter, vævet med broderet kant og med limbagside.

Grønlands Kommandos våbenskjold:

En oprejst siddende sølvisbjørn i blåt felt under et skjoldhoved af sølv, hvori tre jævnsides stillede røde kugler.Skjoldhovedets tre kugler angiver det af tre skud bestående danske løsen, der er valgt som symbol for kommandoens virke.

Våbenskjoldet blev godkendt af H.M. Dronning Margrethe II den 1. december 1976.

Flådestation Grønnedals våbenskjold (nedlagt 1978):

I blåt felt en oprejst siddende sølv isbjørn. I sølv skjoldhoved en rød kanon.
Hovedmotivet viser Grølands våben. Skjoldhovedets kanon, der er et symbol for militær styrke, er valgt som fællesmærke for flåde- og marinestationer.

Våbenskjoldet blev godkendt af H.M. Kongen den 2. maj 1962.

Ivittuut Kommunes våbenskjold:

Våbenskjoldet med de 2 polarræve blev tildelt Ivittuut Kommune i 1974.

Polarræven er valgt, fordi den er meget kendt i kommunen. Todelingen i våbenskjoldet symboliserer, at der er 2 områder, Ivigtut og Grønnedal. De 2 farver symboliserer den maritime virksomhed (blå) og kryolitvirksomheden (sølv/hvid).

Alle medlemmer vil få udleveret et stofmærke gratis, herefter er prisen kr. 15,-/stk.